„Инвазија“: Рвање Руса са ванземаљцима и Шварценегером

12-01-2020 11:30:10 | | фото: Fedor Bondarchuk's film 'Attraction' has aliens invadi |

Руска кинематографија избацила је супериоран научно-фантастични филм, на трагу „Терминатора“ само бољи од њега, а овај текст ће вам објаснити зашто ћете морати да „Инвазију“ гледате три пута.


Пре тридесетак година, високоестетизовани научнофантастични акцијаш обично је излазио лети и носио је потпис Џејмса Камерона. Ове године у јануару, у време које Холивуд сматра отпадом јер благајнама и даље владају хитови из божићне сезоне и кандидати за оскара, у српске биоскопе стиже руски филм Инвазија који можемо дефинисати управо као високоестетизивани научнофантастични акцијаш камероновског профила, пише Дмитриј Војнов за РТС.

Правила су се променила, више светом не владају само америчке законитости биоскопских благајни већ и кинеске и руске. А Руси воле да иду у биоскопе током Нове године. Тако је иИнвазијаимала премијеру првог јануара 2020. године, а код нас је стигла осам дана касније, на Светог Стефана.

Реч је о наставку блокбастераСила привлачностиФјодора Бондарчука који нам је пре три година показао једно ново лице руског филма.

Наиме,Сила привлачностије далеко од првог руског „копивудског“ остварења, односно покушаја да препише холивудске постулате, али у време изласка изгледала је као најуспешнији пример тога.

НаставакСиле привлачности


Фјодор Бондарчук, тајкун руског филма и један од редитеља из најужег окружења Владимира Путина, уСили привлачностиснимио је своје најзаокруженије и понајбоље дело у уметничком погледу јер је сјајно интегрисао традицију совјетске научне фантастике и оно што је у том тренутку са филмовима као што јеДистрикт 9радио Нил Бломкамп.

Противно „правилима Зорана Живковића“ која кажу да „летећи тањири не слећу у Лајковац“, код Бондарчука су слетели у једно московско предграђе. Приликом слетања страда велики број комшија и упркос схватању војске да госте из галаксије треба оставити на миру до даљњег, локална омладина и комшилук се спремају да се са њима разрачунају и тиме потенцијално изазову интергалактички инцидент.

Плакат за филм
Плакат за филм "Инвазија"
Девојка из комшилука која је коловођа целе одмазде међутим упознаје ванземаљца у људском обличју и међу њима се јавља симпатија.

На врло сличан начин као Нил Бломкамп, и Фјодор Бондарчук је у овом филму свео долазак ванземаљаца на „улични ниво“, надовезујући се на традицију коју је успоставио већ поменути узор, Џејмс Камерон, који је најбоље уводио јунаке из радничке класе у комплексне и амбициозне научнофантастичне наративе. Исто тако, на трагу Бломкапма и његовог учитеља Камерона, увео је мотив трансхуманизма, ситуацију у којој у контакту са другим бићима људи размењују своја својства са њима и претварају се у нешто друго.

Русија, сама на свету

Од совјетске фантастике, Бондарчук је преузео целу матрицу представника супериорне ванземаљске врсте који не успева да се нађе у исквареном свету Земљана, жели да им помогне и да превазиђе предрасуду да сусрет са непознатим нужно значи и рат.

Сила привлачностије филм који је показао да Руси могу да сниме филм који у техничком погледу досеже стандарде холивудског блокбастера, и да су простори жанровског израза које још нису до краја савладали и „разгазили“ врло мали и ретки. У њему је Бондарчук дипломирао као редитељ блокбастера и показао да је холивудску лекцију научио до краја.

Напад ванземаљаца на Москву
Напад ванземаљаца на Москву
Инвазијасе директно надовезује на догађаје из првог филма. Земљани слуте да ће следећи долазак ванземаљаца бити малеволентан и спремни су да се бране. Ирина, девојка из првог филма, подвргнута је експериментима јер схватају да је она по свему судећи спој „најмоћнијег из оба света“. Када се поново појави ванземаљац ког је упознала и заволела у првом филму, заплет постаје помало закучаст, али у основи и даље камероновски – ванземаљска вештачка интелигенција ју је препознала као претњу и жели да је ликвидира.

Протеклих месеци,Русија експериментише како да изолује свој интернетса глобалне мрежe. А како су савладали прављење блокбастера, рекло би се да без дилеме могу да изолују и своју кинематографију јер нема никакве сумње да имају знања како да читав репертоар испуне својим врхунским филмовима.



Боље одТерминатора

Инвазијасе бави камероновском темом младе жене коју прогони вештачка интелигенција као претњу, дакле нечим што је тематизоваоТерминатор, и то на битно супериорнији начин од најновијег филма из америчког серијала. Док је филм Тима Милера био зачуђујуће неспреман за еру интернета јер ни сам изворник из 1984. године није узео глобалну мрежу у обзир, Бондарчуков изузетно добро разуме данашњу општу повезаност.

За разлику одСиле привлачности, Бондарчук више није загледан у звезде, нити је упитан шта нас чини људима – њега сада занима вештачка интелигенција као претња. Јако је занимљив начин на који вештачка интелигенција прогони главну јунакињу а то су махом руски специјалитети – фејк њуз објаве, дип фејк снимци, рат дезинформацијама – окретање људи једних против других.

Бондарчук је на овом филму изнова окупио врхунску екипу сарадника. Рецимо, редитељ филмаЛед, Олег Трофим, је био задужен за редитељске задатке у знатном сегменту филма. Ту је иста глумачка екипа као и западне куће које су и први пут помагале у дизајну звука и специјалних ефеката.

У главним улогама су највеће младе глумачке звезде из Русије
У главним улогама су највеће младе глумачке звезде из Русије
Отуд је филм изнова пун маштовитих и несвакидашњих решења као што је спектакуларни климакс са потапањем Москве, али и акционе сцене изашле из шињелаИстинитих лажииАватаракада се јунак у ванземаљском егзоскелету рве са хеликоптером Камов Ка-50.

Гледај трипут


Када је изашао први филм, било је јасно да сваки прави Србин мора три пута да га гледа. Први пут да испрати причу, други пут да се диви московским локацијама и специјалним ефектима, и трећи пут да се диви руском наоружању. ИИнвазијаје филм за толико гледања јер Руске ваздушно-космичке снаге показују целу бомбоњеру својих адута, па тако рецимо имамо прилику да видимо и испаљивање ракете С-400 у кључном тренутку филма, као и још један детаљ за фанове професора Милиновића који препуштам гледаоцима да сами открију.

Поред војне моћи која се као што је и уобичајено у научној фантастици испоставља као махом неупотребљива против ванземаљаца, Бондарчук се окреће још једном руском специјалитету - јавном сектору.Још од филма Духлес 2 Романа Пригунова, можемо говорити о гламуризацији јавног сектора у руским блокбастерима.Овог пута руски телеком игра значајну улогу у расплету прича, када цела земља мора да оде технолошки уназад да би се спасила од непријатеља који влада интернетом.

За разлику од првог филма који се бавио прожимањем двеју цивилизација кроз однос двоје одабраних појединаца,Инвазијаје филм о конфликту што је приближава једноставности холивудског приступа стварима. Међутим, холивудски хардвер и свежина ванхоливудског размишљања чине да јануар у србским биоскопима буде другачији од онога како су га Американци замислили.