Николај Краснов – руски неимар Србије

14-02-2015 08:08:50 | | / vostok.rs |


Пред очима српске јавности, у Архиву Југославије, изложена су дела руског емигранта Николаја Петровича Краснова, дворског архитекте са Крима који је под налетом Октобарске револуције преко Малте дошао у Београд и заувек променио његов изглед пројектујући монументална државна здања.

Изложба „Николај Краснов – руски неимар Србије“ отворена је уАрхиву Југославије надан те установе, 21. јануара 2015. Представљено је више од 250 експоната, планова, скица, цртежа, идејних пројеката, већином оригинала. Први пут су се у јавности појавила оригинална дела Николаја Краснова, која се чувају уфондовима Архива Југославије иИсторијског архива Београда.

Милета Продановић, сликар и књижевник, о делу Николаја Краснова каже: „Београд је највећи део свог постојања био погранична постаја, често војни логор, а врло ретко престоница. Стицај историјских околности је одговоран што су га поједини европски стилови заобишли. Долазак искусног Краснова у Београд у великој мери је променио његов лик и приближио га историјском хоризонту европских престоница. Краснов је заслужан и за оно што бисмо данас назвали тотал дизајн, а прихватање идеје да се стручњаку повери осмишљавање комплетног изгледа објекта говори и о еманципацији србског интелектуалног слоја. Зато је његов опус за нас драгоцен. Николај Краснов заслужује улицу у Београду. Верујем да би Комисија за именовање улица и тргова имала слуха, ако до таквог предлога дође.“
Милета Продановић, сликар и књижевник, о делу Николаја Краснова каже: „Београд је највећи део свог постојања био погранична постаја, често војни логор, а врло ретко престоница. Стицај историјских околности је одговоран што су га поједини европски стилови заобишли. Долазак искусног Краснова у Београд у великој мери је променио његов лик и приближио га историјском хоризонту европских престоница. Краснов је заслужан и за оно што бисмо данас назвали тотал дизајн, а прихватање идеје да се стручњаку повери осмишљавање комплетног изгледа објекта говори и о еманципацији србског интелектуалног слоја. Зато је његов опус за нас драгоцен. Николај Краснов заслужује улицу у Београду. Верујем да би Комисија за именовање улица и тргова имала слуха, ако до таквог предлога дође.“
Изложба, коју су удецембру прошле године имали прилике давиде иМосковљани, открива досада непозната дела врсног архитекте исликара.

Поред оригиналних докумената, изложбу чине иматеријали изАрхива САНУ, Музеја Српске православне цркве, Народне библиотеке Србије, Музеја науке итехнике иЗадужбине краља Петра Првог.

На идеју дапредставе рад Николаја Краснова уСрбији аутори Ранка Рађеновић иМилан Медаковић, стручњаци Архива Југославије и Ђурђија Боровњак изИсторијског архива Београда дошли су радећи пројекат оруским лекарима, емигрантима убившој Југославији.

„Дошли смо наидеју запројекат оКраснову зато што се ближила 2014. година, 150 година од његовог рођења. Зато смо одлучили да, усарадњи са Домом руске дијаспоре „Александар Солжењицин“ изМоскве, углавном граду Русије иу Београду представимо ирад овог изузетног ствараоца. Било нам је важно да људима који годинама пролазе поред његових величанствених дела објаснимо ко је, када, како изашто изградио управо такве грађевине“, каже Ранка Рађеновић.

Миљеник цара Николаја II

Николај Краснов је рођен октобра 1864. уПодмосковљу, астудије сликарства, вајарства иархитектуре завршио је уМоскви. Држава је удванаестогодишњем дечаку препознала велики таленат, послат је упрестижну школу засликарство, вајарство иархитектутру укојој школовање траје 10 година. Школа се плаћала, аКраснов је успевао даплати школарину тако што је учествовао наконкурсима иосвајао награде. Када је завршио школу, држава га шаље у Јалту итамо врло брзо постаје Главни градски архитекта.

У Јалти уређује обалу, просеца канале, уређује улице, гради палате. Врло брзо постаје миљеник цара Николаја II, гради чувени Ливадијски дворац. Краљево окружење, велики кнезови, такође желе даимају раскошне палате, асве највеће инајлепше грађевине су његових руку дело.

После Октобарске револуције иНиколај Краснов напушта Русију. Преко Турске иГрчке бродом 1919. године стиже наМалту. Са породицом живи уизбегличком кампу ииздржава се тако што приватним лицима ради аквареле заситан новац.

„Није познато како су за њега чули руски емигранти који су боравили уСрбији, односно уКраљевини Срба, Хрвата иСловенаца, али Удружење руских инжењера итехничара га 1922. године позива иКраснов уаприлу исте године стиже уБеоград“,

каже Ранка Рађеновић идодаје давелики архитекта одмах добија посао уМинистарству грађевина, некао редовни чиновник, јер је страни држављанин, већ поуговору који се обнавља сваке друге године. После животарења уизбегличком кампу наМалти, Краснов поново ради, уАрхитектонском одељењу замонументалне грађевине, подсрбским именом Никола“, додаје Ранка Рађеновић.

Рађање новог Београда


Иако улету живота, има 58 година, очигледна је радост у његовом стварању, он се просто размахује, сада може дапокаже исвоје искуство, ане само таленат.

Занатско искуство италенат Николаја Краснова потпуно мењају изглед Београда, али идају печат мањим градовима уСрбији. Краснов је пројектовао све најважније административне зграде уБеограду, тадашње Министарство финансија, данашњу зграду Владе Србије изграду тадашњег Министарства шума ируда, пољопривреде ивода, данашње Министарство иностраних послова.

Затим пројектује зграду Архива Србије, која је прва наменски грађена зграда заархив наБалкану. Један од највећих пројектних иградитељских подухвата је изградња моста краља Александра I. Истовремено, Краснов се бави унутрашњом декорацијом Народне скупштине, уређује ипарк испред Парламента.

Уређује иДвор наДедињу, те цркву Светог Ђорђа наОпленцу. Са групом уметника Краснов иде посрбским средњовековним манастирима, копира фреске иради предлошке замозаике. Пројектује имање монументалне објекте, зграду Поште уПанчеву, школе поСрбији, ау Београду Коњичку школу претвара упозориште, садашње Југословенско Драмско.

У Књигу утисака један од посетилаца је написао: „Најискреније и најтоплије се захваљујем Архиву на овој предивној и изузетно важној изложби великана српске архитектуре, који нам је свој стваралачки дух оставио у аманет. Архив се овом изложбом показао као једна од најзначајнијих институција које чувају наше србско благо за будуће генерације. Класична архитектура ће живети и у будућности, јер је носилац културног идентитета једног народа.“
У Књигу утисака један од посетилаца је написао: „Најискреније и најтоплије се захваљујем Архиву на овој предивној и изузетно важној изложби великана српске архитектуре, који нам је свој стваралачки дух оставио у аманет. Архив се овом изложбом показао као једна од најзначајнијих институција које чувају наше србско благо за будуће генерације. Класична архитектура ће живети и у будућности, јер је носилац културног идентитета једног народа.“
Један од његових првих задатака упрестоници била је заштита цркве Ружице наКалемегдану. Следи реконструкција Његошеве капеле наЛовћену, која је касније порушена ради изградње маузолеја.

Краснов је обнављао инародно градитељство, између 1929. и1930. године иде поСрбији са групом уметника, скицира иобнавља куће. Учествује уреконструкцији врата Петроварадинске тврђаве.


Пројектовање меморијалних објеката је посебно поглавље у његовом раду. Највећи инајважнији споменици подигнути узнак сећања настрадале српске очеве исинове, војничко гробље наЗејтинлику код Солуна икостурница нагрчком острву Видо, његово су дело. Радио је итипске споменике запогинуле заотаџбину испомен-чесме, неке су реализоване, аод неких су остали само пројекти.

Краснов је дао иидејна решења заодликовања, Орден Југословенске круне, Орден белог орла, Орден Андреја Првозваног. Многима је, уз Орден Светог Саве, исам одликован.

Мајстор детаља црта инеколико варијанти дијамантског броша закраљицу Марију. Све су пред посетиоцима изложбе уАрхиву Југославије. Брош, направљен уБерлину, краљица Марија је била приморана дапрода нааукцији уЛондону.

Познат је по томе што се из сваког његовог плана или цртежа види чињеница да је невероватно обраћао пажњу на све детаље, до најситнијег
Краснов је познат по томе што се из сваког његовог плана или цртежа види чињеница да је невероватно обраћао пажњу на све детаље, до најситнијег

Намера аутора изложбе била је дапокажу невероватну разноврсност рада великог неимара. Деведесет одсто радова су оригинали. Многи документи искице се први пут показују јавности, укључујући и његова документа изаоставштину са Малте.

Краснов је покушао даиз Русије наМалту повуче своју уштеђевину, како би пристојно живео уизбеглиштву, асва сачувана преписка са државом представљена је наизложби. Најживописнији су акварели изприватних збирки. Они прецизношћу четкице откривају велико искуство аутора, аразноликим бојама његов фантастичан креативни занос имоћ запажања сваког детаља.

Мајстор детаља


Припремајући изложбу, аутори су наилазили набројна изненађења ичињенице које ниони, као добри познаваоци дела славног архитекте, нису знали.

„Када смо тражили скице залустере, први пут смо нашли различите варијанте лустера. У неким ранијим делима аутора који су писали оКраснову могли сте данађете поједине радове, али открили смо нешто што утренутку када смо кренули дарадимо нисмо имали представу дапостоји. Заправо, нисмо имали представу колико је плодан био Краснов, али открили смо га као врхунског цртача, уметника. Имате ситуацију даархитекта има задат пројекат ион то безпроблема уради, акада треба даради различите варијанте, он се нађе уневољи. Краснов је просто уживао уваријантама. Задати пројекат радио је умного примерака“, каже Милан Медаковић.

„Из Музеја Српске православне Цркве добили смо аквареле објеката различите намене. Не само дасмо их ми видели први пут, већ и јавност. Није се низнало дапостоје. Кад смо покуцали на њихова врата рекли су, нешто има, дајте давидимо. Добили смо свежњеве накојима је била прашина изавезан канап, знали смо данису коришћени“, додаје Медаковић.

Руски архитекта био је омиљен међу сарадницима уБеограду, звали су га Чича Краснов. Сарађивао је са најзначајнијим именима српске архитектуре – Петром Поповићем, Драгутином Маслаћем, Момиром Коруновићем иМилицом Крстић.

Стручна јавност у Русији доживела је изложбу у Москви као откровење, зато што је његов рад у матици готово непознат. Разлог треба тражити у чињеници да се Краснов није радио у Москви и Петрограду. И поред административних перипетија, аутори су успели да у Москву донесу двадесет оригиналних дела Николаја Краснова. Отварању су присуствовали амбасадор Србије у Русији, Славенко Терзић, директор Архива Југославије, Миладин Милошевић, бивши амбасадор Русије у Србији, Александар Конузин и друге високе званице. Изложба је привукла велику пажњу медија.
Стручна јавност у Русији доживела је изложбу у Москви као откровење, зато што је његов рад у матици готово непознат. Разлог треба тражити у чињеници да се Краснов није радио у Москви и Петрограду. И поред административних перипетија, аутори су успели да у Москву донесу двадесет оригиналних дела Николаја Краснова. Отварању су присуствовали амбасадор Србије у Русији, Славенко Терзић, директор Архива Југославије, Миладин Милошевић, бивши амбасадор Русије у Србији, Александар Конузин и друге високе званице. Изложба је привукла велику пажњу медија.
„Познат је потоме што се изсваког његовог плана илицртежа види чињеница да је невероватно обраћао пажњу насве детаље, донајситнијег. И некоме ко није стручан јасно је шта треба радити. Најбољи пример су отисци које је радио зацркву Светог Ђорђа наОпленцу. У једној коверти пронашли смо отиске украса закраљевски сервис заручавање, задршке наесцајгу, шему завез насалветама, чак ипрстен засалвете, детаљи су доведени досавршенства“, каже Ранка Рађеновић.

Краснов је досавршенства довео исликарске радове. Исто као што је обраћао пажњу надетаље када је радио архитектонске планове зграда, тако је исликао. На једном делу плана су цртежи почијим се мерама изводе груби радови, ана другом акварел накоме се види како зграда изгледа споља. На шемама је цртао људе, како би наручилац пројекта имао представу ореалним димензијама објекта.


Николај Петрович Краснов, уметник који је својим делом обележио читаву епоху уисторији Србије, преминуо је уБеограду, децембра 1939. године. Сахрањен је наруској парцели Новог гробља уБеограду. Дизајнирао је исвој надгробни споменик.

  • Изложба докумената Николај Краснов – руски неимар Србије
  • Изложба докумената Николај Краснов – руски неимар Србије
  • Изложба докумената Николај Краснов – руски неимар Србије
  • Изложба докумената Николај Краснов – руски неимар Србије
  • Изложба докумената Николај Краснов – руски неимар Србије
  • Изложба докумената Николај Краснов – руски неимар Србије
  • Изложба докумената Николај Краснов – руски неимар Србије
  • Изложба докумената Николај Краснов – руски неимар Србије
1/ 8
Изложба докумената "Николај Краснов – руски неимар Србије"
Изложба уАрхиву Југославије отворена је до21. маја. Прати је двојезични, србско-руски, богато опремљени каталог иДВД насрбском, руском иенглеском језику. После Московљана иБеограђана, умају, током Дана словенске писмености, моћи ће да је виде истановници Коломне, места где је Краснов рођен. У септембру се изложба сели уЛивадијски дворац, нажалост једини светски познат рад Николаја Краснова, место накоме су се уфебруару 1945. године састали Јосиф Стаљин, Винстон Черчил иФренклин Рузвелт, лидери земаља победница надфашизмом.

sputniknews